مصالح سوم: فوم برد

فوم برد یک تخته شاسی با هسته‎ای از جنس پلی استایرن فشرده و روکشی مخصوص می باشد که به دلیل نوع مواد سازنده آن سبک، دارای مقاومت بالا، ضد رطوبت، صاف و قابل برش است. فوم برد قابلیت چاپ را نیز دارا می باشد. فوم برد ها انواع متنوعی دارند که در رنگ روکش، رنگ هسته، چسب دار بودن، ضخامت و ابعاد به چندین نوع تقسیم می شوند.

با مشاهده دقیق این نوع مصالح متوجه خواهید شد که مغز فوم برد از جنس فوم می باشد و روی این فوم مقوا چسبانده شده است. دلیل آنکه این نوع مصالح در برش با لیزر کیفیت مناسبی ندارد همین اختلاف مصالح می باشد که این اختلاف جنس مقاومت متفاوتی در برابر حرارت لیزر دارد و نتیجه نهایی متفاوتی خواهد داشت. گاهی دانشجویان به ابتکاراتی دست میزنند و با توجه به اینکه ماکت خود را با کاتر برش می زنند ، بر روی فوم، مقوای دلخواه خود را می چسبانند که باعث زیباتر و خلاقانه تر شدن ماکت می شود.

با توجه به ماهیت جنس فوم برد در هنگام انجام لیزر مقداری از قسمت هسته آن تبخیر می شود که این خود باعث کاهش کیفیت قطعات لیزر شده می شود  همچنین کیفیت برش پایینی دارند و در موارد حک باید توجه داشت که حکاکی های خیلی ریز و نزدیک به هم باعث سوراخ شدن فوم برد می شود بر همین اساس در مواردی که سطح کار دارای حکاکی فشرده مانند سایت های ماکت های معماری می باشد، بهتر است از متریال های پلکسی و ام دی اف استفاده کرد. برخی از انواع فوم برد در موقع برش با لیزر آتش میگیرند به خصوص در مواقعی که فایل های لیزر چند خط روی یک خط باشد. همچنین این نوع مصالح نسبت به چوب و مقوا بسیار گرانتر می باشد.